onsdag 1 juli 2020

Bröd anpassad till diabetiker


                                Smula ner 25 g jäst i 3 1/2 dl fingervarmt vatten rör till det löst upp
                                tillsätt 1/2 dl olivolja. Jag blandar 2 1/2 dl vetekli, 2 1/2 dl dinkel
                                mjöl fullkorn, 2 1/2 dl grahams mjöl och 1 tsk salt, rör ner lite i taget.
                                Arbeta ihop till en rätt lös deg, är den väldigt lös, i så fall lägg i lite
                                mer mjöl. Låt jäsa i 40 minuter
                                Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt.
                                Lägg på ett lager olivolja på pappret. Häll ut degen. Jag tryckte ner
                                oliver, soltorkade tomater som låg i olivolja, dessa mosade jag ihop
                                med en pressad vitlök och tryckte ner. Detta måste tryckas långt
                                ner och platt, sticker dom upp kan det bli bränt på toppen,
                               ( har hänt mig).  Jag strödde över flingsalt och timjan.
                                Ta vad du tycker om för örter. Man kan använda bara vetemjöl
                                men jag vill undvika snabba kolhydrater därför gör jag denna
                                blandning av mjöl. Grädda brödet i ugnen i 20 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar