måndag 25 maj 2020

Kaka gjord på musli - nötter- chocklad


 Helt plötsligt hade jag för högt blodsocker, väldigt konstigt
 motionerar, inget ärftligt, ingen övervikt. Nu är det bara att     anpassa sig efter detta. Socker är ju inte svårt att se i recept
 men det är ju mycket kolhydrater i nästan allt, mjöl               mjölkprodukter frukt m.m. Kolhydrater tycker jag inte att man tar hänsyn till i recept även för diabetes.
Nu försöker jag skapa nya recept med anpassning till socker och kolhydrater. Jag tror att dessa recept kommer vara bra även för dem som vill gå ner i vikt.
Musli kaka
Vispa ihop 2 ägg, lägg därefter i 2 dl hackade nötter
ta vad du har och tycker om. 1 dl  smulade havre kuddar
1 dl musli egen gjord eller köpt bara den är utan socker.
50 gr grov hackad mörk choklad
2 msk koks olja innehåller inga kolhydrater 1 krm salt
1/2 krm vaniljpulver, 2 msk kokos sirap eller honung.
Jag trodde ju dessa skulle flyta ut väldigt mycket så jag
lade i 1 msk kokosmjöl, hade inte tänkt det från början men dom blev ju som kokos toppar.
Skall testa utan nästa gång. 175 grader  8-10 min Jag formade kakorna med ett matskeds mått.

 Nötter innehåller mycket kolhydrater men det är inte snabba kolhydrater för dom innehåller mycket fibrer. Mörk choklad är bättre än ljus. Kakan är inte jätte söt men nyttig på grund av alla fibrer

                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar