måndag 2 januari 2012

Handledsvärmare i skugg tecknik ( Japansk stickning )


Den här stick teckniken lärde mig en japanska en gång, hon kallade det optisk tecknik. Nu har jag hittat ett liknande mönster och då kallades denna tecknik skuggstickning. Rakt framifrån ser stickningen randig ut, men från sidan bildas rutor på detta mönster.
Denna handledsvärmare är stickad på fyra stickor med alpacka.  
14 m per sticka 8 rutor runt om, 7 m per ruta
Varv 1 ( blått garn ) rm hela varvet
Varv 2 (blått garn ) 7 rm, 7 am upprepa hela varvet
Varv 3 (grått garn ) rm hela varvet
Varv 4 ( grått garn) 7 am, 7 rm upprepa hela varvet.
Jag gjorde hål för tummen över 2 rutor.
Ena varvet maskade jag av 14m och nästa varv lade jag upp 14 m igen.

Upprepa varv 1-4 så du får handledsvärmaren så lång som du vill ha den

2 kommentarer:

  1. Härlig inspiration till den kommande hösten. Det mönstret ska prova! KH/Birgitta

    SvaraRadera
  2. Detta ska jag nog prova för att få ett hum om tekniken :) Inte lätt att hitta mönster till denna teknik ! Tack för att du delat med dig ♥

    SvaraRadera