måndag 27 juli 2015

Hur jag lagade en röllakansmatta


Min kompis Åsa Wettre gjorde denna röllakansmatta 
som examensarbete på HDK 1970, när hon blev textilkonstnär.
Åsa gjorde sitt examensarbete i Norrbotten och mattan vävdes på
 Gammelstadens väveri utanför Luleå i Gammelstaden.

Hörnen på mattan har nu blivit utslitna. Detta blev ett spännande 
arbete att se om jag skulle lyckas med detta. Stora bilden längst ner 
kan ni se hur jag börjat trä in ny varp. Jag lade den nya varpen 4 cm
 omlott med den befintliga varpen. Bilden ovanför till vänster, där 
har jag först gjort en orientalisk fläta sådan som man avslutar
 Flamskvävnader med. Därefter trädde jag ner ändarna i väven, 
det var inte lätt men med en tång gick det bra.   
Den lilla bilden till höger ser man resultatet av den orientaliska flätan 
som nu blev avslutningen på mattan. Trådarna som hänger ner är ändarna 
som ännu inte träds ner i väven
När man gör en orientalisk fläta gäller det att spänna varpen 
samtidigt som man väver in en varp tråd som inslag.

                                        Klicka på bilden så ser ni bättre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar