måndag 21 april 2014

Första rabarber kakan


I slutet av maj brukar vi skörda de första rabarberna.
Denna vinter har ju varit så mild så i går gjorde jag 
en rabarber kaka. Den är jätte lätt att göra, blir lite seg och jätte god. 
Jag gjorde kakan i en liten långpanna.

Smält 200 g smör i en kastrull, rör ner 4 dl socker jag brukar
låta kastrullen stå kvar på efter värmen och så rör jag hela tiden 
har fått för mig att kakan blir seg av detta. Ta kastrullen från plattan 
rör lite så den svalnar, sedan skall ni vispa ner 2 ägg och om det är för varmt
 stelnar nog äggen. Därefter rör man ner 4 dl vetemjöl. Häll detta i en 
smord långpanna, lägg på rabarberna eller annan frukt. 
Om ni gör denna kaka i en vanlig form så ta bara hälften av ingredienserna.
Grädda den i 175-200 g i 20-30 min







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar