måndag 24 september 2012

Lätt virkad kofta


Jag hittade lite färdiga rutor i min stick korg, mätte runt baken
tänkte dessa kan jag använda nertill på en tröja tog bort några rutor
och kom på att dom kan jag ha nertill på ärmen.Om man har ett gamalt överkast
eller duk som håller på att gå sönder kan man ju ta lite rutor av detta arbete
annars är det ju lätt att göra mormorsrutor nertill.
Därefter gjorde jag 5 luftmaskor och så en fast maska i rutorna,
nu virkar jag bara på detta sätt fram och tillbaka
tills jag kommer upp till ärmhålet.


Ärmhålet mäter jag efter någon tröja som känns bra.
Först virkade jag bakstycket sedan fram, ett i taget.
Framkanten och halsen gjorde jag bara fasta maskor,
framkanten fick jag för mig att inte göra ända ner
och det ger en fin effekt när tröjan sitter på kroppen.
Kom nu på att jag inte har någon bild på den färdiga tröjan
lägger in det senare


Ärmen gör jag genom att först sy ihop rutorna till en mudd
därefter virkar jag på samma sätt som tröjan, runt ärmen.
 Ökar vart femte varv genom att göra en extra båge på  sidan av ärmen
som skall vara mot kroppen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar