fredag 12 augusti 2011

Virkade tyngder för dukar


Jag skall besöka en vän i nästa vecka, vad skall jag ta med så kom jag att tänka på dessa tyngder till dukar som man använder ute för att duken inte skall blåsa bort, här i Göteborg blåser det ju nästan varje dag. Dessa tyngder med glaskulor (som man kan köpa på leksaksaffären) gjorde jag under nyheterna så dom tar inte lång tid att göra. Stenar har jag använt tidigare som tyngder, det blir väldigt fint med vackra runda stenar men se till att inte ta för små stenar.
Man kan använda något restgarn det går inte åt så mycket garn. Först gör jag fyra luftmaskor binder ihop dem så jag får en ring, nu gör jag tio fasta maskor runt ringen därefter gör jag bågar av luftmaskor. En båge består av först tre luftmaskor så fäster jag fast bågen i ringen med en fast maska hoppar över en maska på ringen och fäster nästa båge där på. Nästa varv består bågen av fyra maskor så håller jag på och man får prova sig fram beroende på hur stor kulan är och vad man har för garn och virknål. När man kommit till mitten på kulan börjar man minska på maskorna i bågen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar