lördag 15 februari 2014

Tumvantar gjorda av rutor ( Två stickor )

Mönster till rutan


Rutan mäter 6x6 cm: lägg upp 30 maskor på 3ans stickor sticka räta alla varv.
Det går åt 9 rutor och 2 förlängda rutor till tummen = 11 rutor till en vante.

1v ingen hoptagning (avigsidan aldrig hoptagning ) 
2v  (Rätsidan) sticka 13 m sticka tillsammans 2 m, sätt på en ring på stickan för att 
markera mitten, sticka tillsammans 2m även på andra sidan ringen (mitten),sticka varvet ut.
3v avigsidan ingen hoptagning
4v sticka 12 m sticka tillsammans 2 m innan ringen för över ringen på den andra stickan och sticka tillsammans 2 m sticka varvet ut
5v ingen hoptagning
Fortsätt att minska 2m i mitten på rätsidan tills 4 m finns kvar då maskade jag av alla på en gång.


Eftersom det är melerat garn så har jag valt att sticka varje ruta 
för sig annars kan man plocka upp rutorna på tidigare gjorda rutor
15 m från varje ruta 30 m tillsammans ( 15 från framsidan och 
15 från baksidan av vanten). På den högra bilden ser ni hur jag sytt
tillsammans  några rutor.

Mönster till tummen : Tummen består av 2 rutor som är förlängda
(en till baksidan och en till framsidan ) Sticka tummen efter beskrivningen
 på en ruta, när ni har 10 m kvar sticka då rakt upp så lång som ni vill
 ha tummen, går bra att mäta på tummen (ungefär 6 cm ).
Så drog jag tråden genom de 10 m så bildas en rund topp, sy ihop två lika 
dana rutor till en tumme 

Längst ner virkade jag tre varv stolpar till ett krus.
Första varvet en stolpe nästa varv två stolpar i varje maska
och även sista varvet två stolpar i varje maska. Man kan även 
bara göra enkla stolpar. Sist avslutade jag med en udd 
fast maska tre luftmaskor så en fastmaska i samma nedtag, 
därefter tre fasta maskor i mellan varje udd


Här ser ni en färdig vante och till vänster en där sido-
rutorna skall vikas till framsidan och och sys 
fast i mitt rutorna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar